28/02/2020

Vastuullisuus on autoilun uusi premium

Liikenteen sähköistyminen nostaa vastuullisuuden automerkkien erottumiskeinoksi, kirjoittaa Matti Hietanen blogissamme.

Matti Hietanen
Toimitusjohtaja, Suomen Malmijalostus Oy

Autoon ja autoiluun liittyy paljon tunnetta ja subjektiivisia mielipiteitä. Osalle ihmisistä auto on järkiostos, joka vie edullisesti ja luotettavasti paikasta A paikkaan B. Toisille auto on osa identiteettiä ja itseilmaisun väline.

Käytännössä koko autoilun historian ajan automerkit ovat pyrkineet tarjoamaan tuotteissaan eri asiakasryhmien haluamia ominaisuuksia, siis muutakin kuin liikkumavälineen. Nämä ominaisuudet voivat liittyä niin ajateltuun tekniseen laatuun, urheilullisuuteen, luksukseen kuin käytännöllisyyteen. Premiumissa on viime kädessä kyse statuksesta ja koetusta yksilöllisyydestä – ja siitä ollaan usein valmiita maksamaan perustuotetta enemmän.

Automerkkien brändimielikuvilla on pitkä historia

Autoteollisuudessa eri merkkien brändimielikuvien jakolinjat ovat olleet pitkään suhteellisen vakiintuneita.

Tietyt saksalaiset premium-merkit ovat korostaneet teknistä etumatkaa (Audi), urheilullisuutta (BMW) sekä luotettavuutta ja laatua (Mercedes-Benz). Eurooppalaiset valmistajat ovat erottuneet myös muotoilulla (Alfa Romeo), omintakeisilla teknisillä ratkaisuilla (Citroën), turvallisuudella (Volvo) ja vaikkapa korostetulla trendikkyydellä (Mini). Japanilaiset (mm. Toyota ja Nissan) ja sittemmin eteläKorealaiset automerkit (KIA ja Hyundai) ovat keränneet mainetta järkevyydellään.

Osa autoilun brändistä liittyy automerkin ja -mallin tarjoamiin ominaisuuksiin, kuten siihen, onko moottori rivinelonen vai V8 ja onko tarjolla etu-, taka- vai neliveto. Nämä ja muut tekniset ominaisuudet ovat määrittäneet sitä, millaisen tuntuman ja ajokokemuksen auto antaa ja miten autobrändi eroaa kilpailijoista.

Liikenteen sähköistyminen muuttaa erottumiskeinoja

Perinteisen polttomoottoriauton voimalinjassa on yli 2 000 liikkuvaa osaa. Sähköauton voimalinjassa liikkuvia osia on noin 20. Myös akkuteknologioissa on eroa, mutta brändiä voi olla vaikea rakentaa sen ympärille käytetäänkö NMC811-, NCA- vai LFP-akkua.

Teknologiat myös muuttuvat ja kehittyvät nopeasti. Auton liikuttamiseen liittyvän tekniikan hienouksien sijasta automerkit joutuvatkin jatkossa korostamaan uusia erottumiskeinoja voidakseen rakentaa pitkäjänteisesti brändiä, joista kuluttajat ovat valmiita maksamaan ylimääräistä.

Jatkossakin muotoilu, tekniset ominaisuudet ja esimerkiksi käyttöliittymien toimivuus ovat asioita, jotka tukevat laatumielikuvaa ja premium-asemaa. Samalla vastuullisuuteen liittyvät seikat ovat nousemassa tärkeäksi erottumisen keinoksi.

Liikenteen sähköistymisessä on vahvasti kyse ilmastonmuutoksen hillinnästä ja vastuullisuudesta. Kun kuluttaja ostaa sähköauton, hän haluaa myös tietää miten ja millaisista raaka-aineista auto on tuotettu.

Käytännössä kaikki merkittävät länsimaiset autovalmistajat ovat tunnistaneet tämän kehityksen ja vastaavat siihen omilla keinoillaan. BMW on ilmoittanut lopettavansa kongolaisen koboltin käytön, Mercedes-Benz korostaa toimitusketjun hiilijalanjäljen läpinäkyvyyttä ja Volkswagen on julistanut, että sen uusi ID.-malli on ensimmäinen auto, joka on CO2-neutraali koko elinaikansa ajalta tarkasteltuna, kun sitä ladataan vihreällä sähköllä.

Kysyisitkö automyyjältä raaka-aineista?

Vastuullisuuden korostuminen tarjoaa hyviä mahdollisuuksia suomalaisen akkuarvoketjun rakentamiselle.

Voimme valmistaa Suomessa kaikkia akkuarvoketjun tuotteita matalalla hiilijalanjäljellä sekä korkeatasoista vastuullisuutta korostaen. Tämä on yksi ehdottomista kilpailuvalteistamme, kun tavoittelemme Suomeen eurooppalaista autoteollisuutta palvelevia investointeja.

On myös mahdollista, että vastuullisesti tuotetuista tuotteista saadaan parempi hinta jo tuotantoketjun alkupäässä. Tämä riippuu lopulta kuluttajasta, autobrändeistä ja siitä mistä kuluttajat ovat valmiita maksamaan lisähintaa.

Seuraavalla kerralla autokaupassa kannattaakin kysyä myyjältä, mistä auton raaka-aineet ovat peräisin ja miten arvoketjun vastuullisuus on varmistettu.

Matti Hietanen

Toimitusjohtaja