Anodimateriaalitehdas suunnitteilla Vaasaan
Selvitämme mahdollisuuksia perustaa tehdas, joka tuottaisi litiumioniakkujen valmistuksessa tarvittavaa anodimateriaalia. Hankkeella on jo viranomaisen perusteltu päätelmä ympäristövaikutusten arvioinnille.
Selvitystyön lähtötietona käytämme 10 000 tonnin vuosikapasiteettia, mikä vastaa vuositasolla noin 10 GWh:n akkutuotantoa ja noin 200 000 sähköauton määrää. Toisena vaihtoehtona tarkastellaan 50 000 kapasiteettia, joka vastaa 50 GWh:n tuotantoa ja noin 1 miljoonan sähköauton määrää.
Hanketta vievät eteenpäin intialainen Epsilon Advanced Materials ja Finnish Minerals Groupin hankeyhtiö Finnish Battery Chemicals.
Tuotteena anodimateriaali
Anodi on litiumioniakun elektrodi, joka toimii katodin vastinparina. Se määrittää pitkälti akun latausnopeuden ja lataussyklien määrän.
Hanke on Euroopan ensimmäisiä, joka tähtää litiumioniakkujen anodimateriaalin tuotantoon, ja tulisi lisäämään maanosamme omavaraisuutta tällä teollisuudenalalla.
Tavoitteena arvoketjun vahvistaminen
Akkuarvoketjuun tehtävien investointien odotetaan kasvavan maailmanlaajuisesti tulevina vuosina merkittävästi ja paikallisen eurooppalaisen akkuvalmistuksen vahvistuvan investointien myötä.
Anodimateriaalin tuotantohanke täydentää Finnish Minerals Groupin pidemmällä jo olevia katodimateriaalihankkeita Haminassa ja Kotkassa.