AKTIIVISTA YHTEISTYÖTÄ

Suomen Malmijalostus Oy rakentaa Euroopan johtavaa akkutuotannon ekosysteemiä. Omistamme, johdamme ja kehitämme kaivos- ja akkualan yrityksiä, sijoitusohjelmaa sekä tutkimus- ja kehityshankkeita. Tavoitteenamme on maksimoida suomalaisten raaka-aineiden arvo vastuullisesti. Haluamme luoda kumppanuuksia, jotka vievät Eurooppaa kohti sähköistä liikkumista ja kestävämpää tulevaisuutta. 

Ajankohtaista

Suomella on kaikki edellytykset kehittyä kaivos- ja akkualan kärkimaaksi

18.07.2019

Pääministeri Rinteen ohjelma lupaa muutoksia kaivostoiminnan sääntelyyn ja verotukseen. Akkuarvoketjun tarjoamat mahdollisuudet edellyttävät kuitenkin jatkokeskusteluja.

Lue lisää
Kaivosala pystyy tukemaan vastuullisen maailman rakentamista

28.06.2019

Vuoden 2019 ensimmäinen puolisko on lopullaan, joten nyt on sopiva hetki luoda katsaus taaksepäin. Kaivostoiminnassa on tapahtunut paljon, ja vastuullisuudessa alalla on entistä enemmän annettavaa.

Lue lisää
Akkuarvoketjun kehittäminen ja sähköautoistuminen ovat tehokkaita keinoja hillitä hiilidioksidipäästöjä

14.06.2019

Ilmaston lämpenemisen rajoittaminen edellyttää tehokkaita toimia, joilla vähennetään kasvihuonekaasupäästöjä. Suomen Malmijalostuksen teettämän selvityksen mukaan kotimaisella akkukennojen tuotannolla voidaan leikata merkittävästi liikenteen päästöjä.

Lue lisää
Finland-based Circular Ecosystem of Battery Metals (BATCircle)

24.05.2019

Muutama kuukausi sitten polkaistiin Suomessa käyntiin BATCircle (Finland-based Circular Ecosystem of Battery Metals) -konsortio. Aalto-yliopiston johtaman yhteenliittymän tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä ja Suomen kilpailukykyä akkumetalleihin liittyvässä liiketoiminnassa ja tutkimuksessa. Business Finland rahoittaa konsortiota noin 10 miljoonalla eurolla ja siinä on mukana 22 yritystä, 2 kaupunkia, 4 yliopistoa ja 2 tutkimuslaitosta.

Lue lisää

KEHITTYVÄ EKOSYSTEEMI

Suomi on Euroopan ainoa merkittävä sähköautojen akkujen raaka-aineiden tuottaja. Sähköauton akun valmistamiseen tarvitaan arviolta 50 kiloa nikkeliä, 8 kiloa litiumia ja 6 kiloa kobolttia. Sähköautojen ja akkujen kysynnän kasvu johtaa myös raaka-aineiden kysynnän kasvuun. Nyt tarvitsemme käytännön toimia kaivos- ja akkuteollisuuden yhteistyön vauhdittamiseksi.