Skip to main content

Tavoitteena puhtaampi tulevaisuus

[]

Liikenteen sähköistyminen ja litiumioniakkujen kasvava kysyntä edellyttävät uutta teollisuutta läpi arvoketjun – kaivoksilta akkukennojen tuotantoon saakka. Suomen Malmijalostuksen tehtävänä on kehittää vastuullista kaivostoimintaa ja akkuarvoketjua Suomeen. Samalla olemme tukemassa EU:n vihreän kehityksen ohjelmaa, jonka mukaan Euroopan tavoitteena on saavuttaa ilmastoneutraalius vuoteen 2050 mennessä.

0 milj.

Eurooppalaisen akkukennokapasiteetin on tarkoitus riittää vuoteen 2030 mennessä noin 15 miljoonaan sähköautoon vuodessa.

0 GWh/a

Markkinaennusteiden mukaan eurooppalainen akkukennokapasiteetti vuoteen 2030 mennessä on noin 1000 GWh vuosittain.

0 kt/a

Eurooppalainen kennokapasiteetti vuoteen 2030 mennessä edellyttää noin 1600 kt:n katodiaktiivimateriaalituotantoa (CAM) vuosittain.

0 kt/a

Katodiaktiivimateriaalin kapasiteetti vuoteen 2030 mennessä edellyttää noin 1500 kt:n prekursorituotantoa (pCAM) vuosittain.

Tutustu vuosiraporttiimme 2023

Suomen Malmijalostuksen vuotta 2023 käsittelevä vuosiraportti löytyy meidän verkkosivustoltamme pdf-muodossa.

Lue vuosiraporttimme täältä.

Ajankohtaista

Täältä näet kaikki tuoreimmat uutiset ja pääset katsomaan aiemmin julkaisemiamme uutisia.

Uutinen / 17.05.2024

Euroopalla on kiire toimia – Suomen Malmijalostus peräänkuuluttaa keskustelua raaka-aineista

Olemme mukana toteuttamassa Eurominesin tavoiteohjelmaa vuosille 2024–2029.

Olemme mukana toteuttamassa Eurominesin tavoiteohjelmaa vuosille 2024–2029.

Uutinen / 16.05.2024

Kotkan CAM-tehtaan ympäristölupahakemus on jätetty

Osakkuusyhtiömme Easpring Finland New Materials Oy on jättänyt ympäristölupahakemuksen Kotkaan sijoittuvasta akkumateriaalitehtaasta.

Osakkuusyhtiömme Easpring Finland New Materials Oy on jättänyt ympäristölupahakemuksen Kotkaan sijoittuvasta akkumateriaalitehtaasta.

Uutinen / 13.05.2024

Jo joka viides maailmalla myyty auto on sähköauto – uudet materiaalitarpeet ovat kasvun mahdollisuus Suomelle

Kansainvälinen energiajärjestö arvioi tuoreessa raportissaan, että vuonna 2024 myydään 17 miljoonaa sähköautoa.

Kansainvälinen energiajärjestö arvioi tuoreessa raportissaan, että vuonna 2024 myydään 17 miljoonaa sähköautoa.

Uudenlaista liiketoimintaa

Tavoitteenamme on nostaa kotimaisten mineraalien jalostusarvoa kehittämällä litiumioniakkujen tuotannon arvoketjua Suomessa. Kehityshankkeemme ulottuvat nyt kaivoksilta akkukemikaaleihin ja -materiaaleihin saakka.

Portfolioyhtiöt ja kehityshankkeet

Jo joka viides maailmalla myyty auto on sähköauto – uudet materiaalitarpeet ovat kasvun mahdollisuus Suomelle

Terrafame Oy

Tytäryhtiömme Terrafame tuottaa nikkeli- ja kobolttisulfaatteja litiumioniakkujen valmistukseen. Se tarjoaa asiakkailleen läpinäkyvän, jäljitettävän ja aidosti eurooppalaisen akkukemikaalien tuotantoketjun.

Jo joka viides maailmalla myyty auto on sähköauto – uudet materiaalitarpeet ovat kasvun mahdollisuus Suomelle

Keliber Oy

Keliber on kaivos- ja akkukemikaaliyhtiö, jonka suunnitelmissa on käynnistää litiumhydroksidin tuotanto vuonna 2025. Yhtiö valmistautuu kaivostoimintaan ja litiumin jalostamiseen omalla litiumjalostamollaan.

Jo joka viides maailmalla myyty auto on sähköauto – uudet materiaalitarpeet ovat kasvun mahdollisuus Suomelle

CNGR Finland Oy

CNGR Finland valmistelee Haminaan rakennettavaa prekursorimateriaalia tuottavaa tehdasta. Tavoitteena on alhaisen hiilijalanjäljen huippumoderni tuotantolaitos.

Jo joka viides maailmalla myyty auto on sähköauto – uudet materiaalitarpeet ovat kasvun mahdollisuus Suomelle

Adven-FMG Sodium Sulphate Solutions Oy

Adven ja Suomen Malmijalostus ovat kehittäneet yhteistyössä kiertotalouskonseptia teollisuuden purkuvesien natriumsulfaatin käsittelyyn. Tavoitteena on tarjota ratkaisuja teollisuudelle palvelumallin pohjalta.

Jo joka viides maailmalla myyty auto on sähköauto – uudet materiaalitarpeet ovat kasvun mahdollisuus Suomelle

Sokli Oy

Sokli on mineraalivarannoiltaan maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen alue. Arvioimme parhaillaan Savukoskella sijaitsevan esiintymän potentiaalia ja kaivostoiminnan kannattavuutta kokonaisvaltaisesti.

Jo joka viides maailmalla myyty auto on sähköauto – uudet materiaalitarpeet ovat kasvun mahdollisuus Suomelle

Easpring Finland New Materials Oy

Kotkaan suunnitteilla olevan tehtaan on määrä tuottaa litiumioniakkujen valmistukseen tarvittavaa katodiaktiivimateriaalia. Kumppaninamme hankkeessa on Shenzhenin pörssissä listattu Beijing Easpring Material Technology.

Jo joka viides maailmalla myyty auto on sähköauto – uudet materiaalitarpeet ovat kasvun mahdollisuus Suomelle

Vaasan anodimateriaalihanke

Selvitämme mahdollisuuksia perustaa Vaasaan tehdas, joka tuottaa sähköautojen akuissa tarvittavaa anodimateriaalia. Kumppanimme hankkeessa on Epsilon Advanced Materials.

Vastuullisuus

Yhteiskuntavastuu on työmme ytimessä

Vastuullisuustyömme tähtää yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen, arvoketjun vastuullisuuden kehittämiseen sekä ympäristö- ja ilmastovaikutusten minimoimiseen. Lähdemme siitä, että tämä työ on kiinteä osa yhtiön strategiaa ja liiketoimintaa.

Lue lisää vastuullisuudestamme.